torstai 12. marraskuuta 2015

Mitä? Määhän joogaan!

Olen kankea ja ketterä kuin kirjahylly. Olen tavallinen suomalainen nainen, ylipainoa 15 kiloa ja naamassa näppyjä. En taivu, enkä ole kaunis ja jäntevä kansikuvan joogakuningatar. Jotenkin kuitenkin joogaminen on kiinnostanut minua jo jonkin aikaa.



Olen jo vuoden verran pohtinut ja mietiskellyt miten lähestyisin asiaa. Olen katsonut netistä erilaisia paikkoja, jotka tarjoavat joogan yksittäistunteja. Jotenkin kynnys mennä yksittäistunnille on ollut mielessäni liian suuri, siellähän kuitenkin käyvät ne "truejoogaajatkin". Ja sitten siellä olisin minä, se ketterä. Viime vuonna yritin päästä kansalaisopiston hathajoogan alkeisryhmään mutta turhaan, paikat menivät alta aikayksikön.

Tänävuonna virheestä viisastuneena verryttelin klikkaussormeni jo edellisiltana tikkiin, niin että olin melko varmasti ensimmäisten joukossa ilmoittautunut tämän syksyn alkeiskurssille. Nyt olen aloittanut kurssin ja käynytkin jo muutaman kerran joogaamassa puolitoista tuntia toisten vasta-alkajien kanssa, ja täytyy sanoa että: IHANAA!

Siellä minä seisoin salissa mattoni vieressä ja jännitin. Jännitin että taivunko minä, entä jos teen liikkeen väärään suuntaan, entä jos joku katsoo minua ajatellen: "mitä toikin täällä tekee"? Kunnes päästin ajatuksistani irti ja tajusin tekeväni tätä vain itselleni. Asiaa toki helpotti se, että kaikki paikallaolijat olivat varmasti ihan yhtä vasta-alkaneita kuin minä.

Muutama syy siihen, miksi pidin joogaa niin hyvänä juttuna:

1. Sain ottaa 1,5h vain itselleni. Minun ei tarvitse huolehtia mistään ympärillä olevista asioista, vaan voin rauhassa keskittyä itseeni ja ajatuksiini. Työasiat tupsahtelivat mieleeni, mutta ne eivät häirinneet harjoitustani.
2. Tunsin kuinka jännitys laukesi kehostani. Nikamat naksahteli pitkin harjoitusta. Rauhallinen liikehdintä ja liikkeen tahtiin hengittäminen toi ihanaa rentoutta koko kehoon.
3. On ihanaa olla yhdessä yksin. Olo oli turvallinen, rauhallinen ja rento. Ympärilläni on muita ihmisiä, mutta saan keskittyä itseeni.

4. Kehittyminen tapahtuu melko nopeasti. Itse huomasin kehitykseni helpoiten siitä, kuinka eteenpäin taipuessa pystyin helpommin koskettaa lattiaa.
5. Se olo harjoituksen jälkeen! Mieletön! Raukea, rauhallinen, onnellinen. Kokonaisuudessaan olo on hyvinvoiva ja rentoutunut.

Vinkkinä muille joogaamista suunnitteleville: Go for it!